شیوه های خطر زدایی در سفر

دعا برای حفاظت و سلامتی در سفر

ای محمد، هر کسی بخواهد برای انجام کاری از خانواده اش خارج شده مسافرت کند .

و می خواهد که من در سفر او را به سلامت نگهدارم و حاجتم های او را روا کنم. پس هنگام حرکت برای مسافرت بگوید:

 

دعا

بِسْمِ اللَّهِ مَخْرَجِی وَ بِإِذْنِهِ خَرَجْتُ وَ قَدْ عَلِمَ قَبْلَ أَنْ أَخْرُجَ خُرُوجِی وَ قَدْ أَحْصَى عِلْمُهُ مَا فِی مَخْرَجِی وَ مَرْجِعِی تَوَکَّلْتُ عَلَى الْإِلَهِ الْأَکْبَرِ تَوَکُّلَ مُفَوِّضٍ إِلَیْهِ أَمْرَهُ وَ مُسْتَعِینٍ بِهِ عَلَى شُئُونِهِ مُسْتَزِیدٍ مِنْ فَضْلِهِ مُبْرِئٍ نَفْسَهُ مِنْ کُلِّ حَوْلٍ وَ مِنْ کُلِّ قُوَّهٍ إِلَّا بِهِ خُرُوجَ ضَرِیرٍ خَرَجَ بِضُرِّهِ إِلَى مَنْ یَکْشِفُهُ وَ خُرُوجَ فَقِیرٍ خَرَجَ بِفَقْرِهِ إِلَى مَنْ یَسُدُّهُ وَ خُرُوجَ عَائِلٍ خَرَجَ بِعَیْلَتِهِ إِلَى مَنْ یُغْنِیهَا وَ خُرُوجَ مَنْ رَبُّهُ أَکْبَرُ ثِقَتِهِ وَ أَعْظَمُ رَجَائِهِ وَ أَفْضَلُ أُمْنِیَّتِهِ اللَّهُ ثِقَتِی فِی جَمِیعِ أُمُورِی کُلِّهَا بِهِ فِیهَا جَمِیعاً أَسْتَعِینُ وَ لَا شَیْ‏ءَ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ فِی عِلْمِهِ أَسْأَلُ اللَّهَ خَیْرَ الْمَخْرَجِ وَ الْمَدْخَلِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ

 

من به مدد اسم خداوند خارج شدم، او به خروج من قبلاً عالم بوده و او با علم خود به کیفیت برگشت من هم آگاه است. لذا من توکل به خداوند یگانه و بزرگ می کنم توکل شخصی که همه امورش را به وی تفویض کرده و از او برای امور حیاتش یاری می طلبد و انتظار فضل و عنایت از او دارد، در حالی که من خود را از تسلط هر نیرو و قدرتی غیر از قدرت و نیروی الهی خارج ساخته ام.

مانند یک فقیری برای مسافرت از خانه ام خارج می شوم که بواسطه فقرش به کسی نیاز دارد که جلو فقر او را بگیرد. مانند شخص پریشان و مضطرب خارج می شوم و به سوی کسی می روم که این اضطراب و خسران را از من بردارد. مانند خروج شخص علیلی که بواسطه علتهایش به سوی کسی خارج می شود که به او پناه دهد. در حالی من برای مسافرت خارج می شوم که اعتماد و اطمینان کامل به خداوند بزرگ و اعظم دارم، آن هم امید بسیار زیاد. چون خداوند مورد اتکا و اعتماد من است در همه امورم و در همه کارهایم از او یاری می طلبم چون هر چه که او بخواهد تحقق می یابد و من از خداوند برای خروج و برگشتم، خیر و نیکی مسئلت می کنم. نیست خدایی جز او و همه برگشتها به سوی اوست.

وقتی که بنده ام این سخنان را در حین مسافرت بگوید، من در جریان مسافرت او را شادمان می کنم و وی را به سلامت بر می گردانم.

منبع: مهج الدعوات
عنوان
نماز براى اموات
توصیفگر

 

و علامه مجلسى (ره ) در زادالمعاد فرموده که باید مردگان را فراموش نکنند زیرا که دست ایشان از اعمال خیر کوتاه گردیده و از جانب فرزندان و خویشان و برادران مؤ من امیدوارند و احسان ایشان را چشم براهند خصوصاً دعا کردن در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و در مشاهد مشرّفه پدر و مادر را زیاده از دیگران باید دعا کرد و اعمال خیر براى ایشان به عمل آورد و در خبر است که بسا فرزندى که در حال حیات پدر و مادر عاقّ ایشان باشد و بعد از فوت ایشان نیکوکار گردد به سبب اعمال خیرى که از براى ایشان به عمل آورد و بسا فرزندى که در حال حیات پدر و مادر نیکوکار باشد و بعد از فوت ایشان عاق گردد به سبب آنکه اعمال خیرى که باید از براى ایشان به عمل آورد کم به عمل آورد و عمده خیرات براى پدر و مادر و سایر خویشان آن است که قروض ایشان را ادا کند و ایشان را از حقوق خدا و خلق برى گرداند و حجّ و سایر عبادات که از ایشان فوت شده باشد سعى کند به استیجار یا به تبرّع بجا آورد و در حدیث صحیح منقول است که حضرت صادق علیه السلام در هر شب از براى فرزند خود و در هر روز براى پدر و مادر خود دو رکعت نماز مى کردند و در رکعت اوّل اِنّا اَنْزَلْناهُ و در رکعت دوّم اِنّا اَعْطَیْنا مى خواندند و به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است که بسا باشد که میّت در تنگى و شدّتى بوده باشد و حق تعالى به او وسعت دهد و تنگى از او بردارد پس به او گویند این فَرَج که تو را روى داد به سبب نمازى است که فلان برادر مؤ من براى تو کرد راوى پرسید: دو میّت را در دو رکعت نماز شریک مى توانم کرد فرمود بلى فرمود که میّت شاد مى شود و فَرَج مى یابد به دعا و استغفارى که از براى او کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هدیّه که براى او برند و فرمود که بر میّت داخل مى شود در قبرش نماز و روزه و حجّ و تصدق و سایر اعمال خیرو دعا و ثواب آن اعمال براى کسى که کرده و براى مرده هر دو نوشته مى شود و در حدیث دیگر فرمود که هر که از مسلمانان براى میّتى عمل صالحى بکند خدا ثواب آن را مضاعف مى گرداند و میّت به آن عمل منتفع مى گردد و در روایتى وارد شده است که هرگاه شخصى به نیّت میّتى تصدّقى بکند حق تعالى جبرئیل را امر مى نماید که با هفتاد هزار ملک به نزد قبر او مى روند و هر یکى طبقى در دست دارند از نعمتهاى الهى و هر یک به او مى گویند اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اى دوست خدا این هدیّه فلان مؤ من است براى تو پس قبر او روشن مى شود و حق تعالى هزار شهر در بهشت به او کرامت مى فرماید و هزار حورى به او تزویج مى فرماید و هزار حُلّه به او مى پوشاند و هزار حاجت او را روا مى کند.

عنوان
استغفارى که سبب زیادت علم یا مال مى شود
توصیفگر

و به روایت دیگر ازحضرت صادق علیه السلام منقول است که هر که در دو ماه پیاپى هر روز چهارصد مرتبه این دعا بخواند خدا علم بسیار یا مال بسیار او را کرامت فرماید این است دعا:

اَسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ

آمرزش خواهم از خدایى که معبودى جز او نیست زنده

الْقَیُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ مِنْ جَمیعِ ظُلْمى وَ جُرْمى

و پاینده و بخشاینده و مهربان پدیدآرنده آسمانها و زمین (آمرزش ) از تمام ستمکارى و جنایت

وَ اِسْرافى عَلى نَفْسى وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ

و زیاده روى بر خود و بسویش توبه کنم

عنوان
نماز براى زیاد شدن روزى
توصیفگر

روایت است که مردى نزد حضرت رسول صلى الله علیه و آله آمد و گفت یا رسول اللَّه من صاحب عیالم و قرض دارم و حالم سخت است تعلیم فرما مرا دعائى که بخوانم خداوند عزّوجلّ را به آن تا روزى کند مرا آن قدرى که قرض خود را ادا کنم و استعانت بجویم با آن برعیال خویش فرمود اى بنده خدا وضو بگیر وضوى کاملى پس دو رکعت نماز کن و رکوع و سجود آن را تمام بجا آور پس بگو:

یا ماجِدُ یا واحِدُ یا کَریمُ اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّکَ نَبِىِّ الرَّحْمَهِ

اى با مجد و شوکت اى یگانه اى بزرگوار توجه کنم بسویت بوسیله پیامبرت محمد پیامبر رحمت

صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَاللَّهِ اِنّى اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَى اللَّهِ رَبّى وَ

درود خدا بر او و آلش اى محمد اى رسول خدا براستى من متوجه گشته ام بوسیله تو بسوى خدا پروردگار خود و

رَبِّکَ وَ رَبِّ کُلِّ شَیْئٍ وَ اَسْئَلُکَ اللّهُمَّ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ

پروردگار تو و پروردگار هرچیزى و از تو خواهم خدایا که درود فرستى بر محمد و خاندانش و

اَسْئَلُکَ نَفْحَهً کَریمَهً مِنْ نَفَحاتِکَ وَ فَتْحاً یَسیراً وَ رِزْقاً واسِعاً اَلُمُّ بِهِ شَعَثى وَ

از تو خواهم نسیمى کریمانه از نسیمهاى رحمتت و گشایشى آسان و روزى وسیعى که پریشانیم را بدان برطرف کنم و

اَقْضى بِهِ دَیْنى وَاَسْتَعینُ بِهِ عَلى عِیالى

قرضم را بدان اداء کنم و کمک جویم بدان بر عائله ام

عنوان
شرط برای استجابت دعا
توصیفگر

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران همزمان با آخرین جمعه ذی الحجه الحرام و با حضور مردم مومن و خداجوی تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با بیان اینکه نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است، اضافه کرد: شش شرط برای استجابت دعا گفته‌اند که عبارتند از معرفت خداوند، اخلاص در دعا، عمل و رعایت حدود الهی، کسب لقمه حلال، حضور قلب وانقطاع الی الله. . . .نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است ایکنا نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است صفحه اصلی تماس با ایکنا در باره ایکنا جستجو نظرسنجی نام پست الکترونیک نظر شما در باره این خبر امتیاز به خبر امتیاز شما به این خبر ١ ٢ ۳ ۴ ۵ ارسال به دوستان نسخه چاپی خبر شماره خبر خاتمی در خطبه اول نماز نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است گروه سیاسی خطیب جمعه تهران با بیان اینکه نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است اضافه کرد شش شرط برای استجابت دعا گفته اند که عبارتند از معرفت خداوند اخلاص در دعا عمل و رعایت حدود الهی کسب لقمه حلال حضور قلب وانقطاع الی الله به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران ایکنا نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران همزمان با آخرین جمعه ذی الحجه الحرام و با حضور مردم مومن و خداجوی تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اقامه شد خطیب جمعه تهران با توصیه نمازگزاران به تقوای الهی مباحث خود در جلسات گذشته پیرامون اصول اخلاقی اسلام را پیگیری کرد وی با بیان اینکه انس با خدا از اصول اخلاقی مکتب اسلام است که از معانی این انس با خدا دعا و درخواست از خداست که در جلسات گذشته چند خطبه به آن پرداخته شد سیداحمد خاتمی در ادامه با بیان اینکه از مباحث مهم دعا که هر کسی که به صورت تفصیلی به مقوله دعا پرداخته با آن روبرو یوده این است که چرا با تمام سفارشاتی که درباره دعا انجام شده برخی اوقات دعا مستجاب نمی شود و علت آن چیست ادامه داد در روایات رسیده از معصومان شرایط و موانع دعا را بیان کرده اند که هر کدام از آنان یک درس اخلاق است عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است اضافه کرد شش شرط برای استجابت دعا گفته اند که عبارتند از معرفت خداوند اخلاص در دعا عمل و رعایت حدود الهی کسب لقمه حلال حضور قلب وانقطاع الی الله وی در توضیح موارد فوق اضافه کرد در رابطه با معرفت خدا در روایات است کسی دعایش مستجاب می شود که خدا را بدرستی باور داشته باشد از حضرت رسول ص نقل است که فرمودند اگر به راستی خدا را انگونه که هست بشناسید با دعای شما کوه ها از بین می روند خطیب جمعه تهران تصریح کرد کشور و جامعه ای که مردمش دلداده خداوند هستند بن بست ندارند بن بست از آن کسانی است که دل به غیر خدا بسته اند سیداحمد خاتمی در ادامه به بخش بعدی استجابت دعا یعنی اخلاص در دعا پرداخت و گفت اخلاص در دعا یعنی اینکه خالصانه و فقط از خدا خواستن و کسی را شریک خدا قرار ندهد و نقطه نهایی امیدش فقط به خدا باشد امام جمعه موقت تهران ادامه داد امام علی ع می فرمایند بر شما باد به اینکه خالصانه دعا کنید و فقط از خدا بخواهید اگر اینگونه دعا کردید خدا دعایتان را مستجاب می کند

عنوان
شرط برای استجابت دعا
توصیفگر

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران همزمان با آخرین جمعه ذی الحجه الحرام و با حضور مردم مومن و خداجوی تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با بیان اینکه نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است، اضافه کرد: شش شرط برای استجابت دعا گفته‌اند که عبارتند از معرفت خداوند، اخلاص در دعا، عمل و رعایت حدود الهی، کسب لقمه حلال، حضور قلب وانقطاع الی الله. . . .نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است ایکنا نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است صفحه اصلی تماس با ایکنا در باره ایکنا جستجو نظرسنجی نام پست الکترونیک نظر شما در باره این خبر امتیاز به خبر امتیاز شما به این خبر ١ ٢ ۳ ۴ ۵ ارسال به دوستان نسخه چاپی خبر شماره خبر خاتمی در خطبه اول نماز نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است گروه سیاسی خطیب جمعه تهران با بیان اینکه نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است اضافه کرد شش شرط برای استجابت دعا گفته اند که عبارتند از معرفت خداوند اخلاص در دعا عمل و رعایت حدود الهی کسب لقمه حلال حضور قلب وانقطاع الی الله به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران ایکنا نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران همزمان با آخرین جمعه ذی الحجه الحرام و با حضور مردم مومن و خداجوی تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اقامه شد خطیب جمعه تهران با توصیه نمازگزاران به تقوای الهی مباحث خود در جلسات گذشته پیرامون اصول اخلاقی اسلام را پیگیری کرد وی با بیان اینکه انس با خدا از اصول اخلاقی مکتب اسلام است که از معانی این انس با خدا دعا و درخواست از خداست که در جلسات گذشته چند خطبه به آن پرداخته شد سیداحمد خاتمی در ادامه با بیان اینکه از مباحث مهم دعا که هر کسی که به صورت تفصیلی به مقوله دعا پرداخته با آن روبرو یوده این است که چرا با تمام سفارشاتی که درباره دعا انجام شده برخی اوقات دعا مستجاب نمی شود و علت آن چیست ادامه داد در روایات رسیده از معصومان شرایط و موانع دعا را بیان کرده اند که هر کدام از آنان یک درس اخلاق است عضو برجسته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه نگاه به دعا در اسلام نگاه به یک مکتب تربیتی است اضافه کرد شش شرط برای استجابت دعا گفته اند که عبارتند از معرفت خداوند اخلاص در دعا عمل و رعایت حدود الهی کسب لقمه حلال حضور قلب وانقطاع الی الله وی در توضیح موارد فوق اضافه کرد در رابطه با معرفت خدا در روایات است کسی دعایش مستجاب می شود که خدا را بدرستی باور داشته باشد از حضرت رسول ص نقل است که فرمودند اگر به راستی خدا را انگونه که هست بشناسید با دعای شما کوه ها از بین می روند خطیب جمعه تهران تصریح کرد کشور و جامعه ای که مردمش دلداده خداوند هستند بن بست ندارند بن بست از آن کسانی است که دل به غیر خدا بسته اند سیداحمد خاتمی در ادامه به بخش بعدی استجابت دعا یعنی اخلاص در دعا پرداخت و گفت اخلاص در دعا یعنی اینکه خالصانه و فقط از خدا خواستن و کسی را شریک خدا قرار ندهد و نقطه نهایی امیدش فقط به خدا باشد امام جمعه موقت تهران ادامه داد امام علی ع می فرمایند بر شما باد به اینکه خالصانه دعا کنید و فقط از خدا بخواهید اگر اینگونه دعا کردید خدا دعایتان را مستجاب می کند

عنوان
ایضاً نماز حاجت
توصیفگر

که جماعت بسیارى از علماء مانند شیخ مفید و طوسى و سیّد بن طاوس و دیگران آن را نقل کرده اند از حضرت صادق علیه السلام و کیفیّت آن موافق روایت سیّد چنان است که هرگاه تو را حاجت مهمّى روى دهد بسوى خداوند عزّوجلّ پس سه روز متوالى که چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد روزه بگیر و چون روز جمعه شد غسل کن و جامه نو و نظیف بپوش پس بالا رو به بامى که بلندترین بامهاى خانه ات باشد و دو رکعت نماز بجا آور پس دستها را بسوى آسمان بلند کن و بگو:

اَللّهُمَّ اِنّى حَلَلْتُ بِساحَتِکَ لِمَعْرِفَتى بِوَحْدانِیَّتِکَ وَ

خدایا من به آستان تو فرود آمدم چون به یگانگى و

صَمَدا نِیَّتِکَ وَ اَنَّهُ لا قادِراً عَلى قَضآءِ حاجَتى غَیْرُکَ وَ قَدْ عَلِمْتُ یا رَبِّ اَنَّهُ

بى نیازیت آشنا بودم و مى دانستم که کسى جز تو قدرت برآوردن حاجتم را ندارد و به خوبى دانسته ام پروردگارا که

کُلَّما تَظاهَرَتْ نِعْمَتُکَ عَلَىَّ اشْتَدَّتْ فاقَتى اِلَیْکَ وَ قَدْ طَرَقَنى هَمُّ کَذا وَ کَذا

بهراندازه نعمت بیشتر بر من باریده احتیاج و نیازم به تو سختتر شده و اکنون اندوه فلان کار و فلان جریان به من وارد شده

به جاى کذا وکذا حاجت خود راذکرکند

وَ اَنْتَ بِکَشْفِهِ عالِمٌ غَیْرُ مُعَلَّمٍ واسِعٌ غَیْرُ

و تو براى برطرف کردن آن داناى بدون معلم هستى و بدون مشقت رفع آن

مُتَکَلِّفٍ فَاَسْئَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى وَضَعْتَهُ عَلَى الْجِبالِ فَنُسِفَتْ وَ وَضَعْتَهُ عَلَى

توانى پس از تو خواهم به حق آن نامت که نهادى بر کوهها و آنها از هم پراکنده شد و نهادى آنرا بر

السَّمواتِ فَانْشَقَّتْ وَ عَلى النُّجُومِ فَانْتَثَرَتْ وَ عَلَى الاَْرْضِ فَسُطِحَتْ وَ

آسمانها و آنها از هم شکافت و بر ستارگان و آنها فروریخت و بر زمین نهادى پس گسترده شد و

اَسْئَلُکَ بِالْحَقِّ الَّذى جَعَلْتَهُ عِنْدَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ عِنْدَ عَلِىٍّ وَ

از تو خواهم بدان حقى که قرار دادى آنرا در پیش محمد صلى اللَّه علیه وآله و در نزد على و

الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَ عَلِىٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ جَعْفَرٍ وَ مُوسى وَ عَلِىٍّ وَ مُحَمَّدٍ وَ عَلِىٍّ

حسن و حسین و على و محمد و جعفر و موسى و على و محمد و على

وَالْحَسَنِ وَ الْحُجَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَهْلِ بَیْتِهِ وَ اَنْ

و حسن و حضرت حجت علیهم السلام که درود فرستى بر محمد و خاندانش و اینکه

تَقْضِىَ لى حاجَتى وَ تُیَسِّرَلى عَسیرَها وَ تَکْفِیَنى مُهِمَّها فَاِنْ فَعَلْتَ فَلَکَ

حاجتم برآورى و دشواریش را آسان کنى و مهمش را کفایت کنى پس اگر انجام دادى که

الْحَمْدُ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَلَکَ الْحَمْدُ غَیْرُ جآئِرٍ فى حُکْمِکَ وَلا مُتَّهَمٍ فى قَضآئِکَ

ستایشت کنم و اگر هم انجام ندهى باز هم ستایشت کنم که ستمى در حکم تو نیست و نه در داوریت

وَلاحآئِفٍ فى عَدْلِکَ

متهم هستى و نه از عدالت روگردانده اى

پس رخسار خود را مى چسبانى به زمین و مى گویى :

اَللّهُمَّ اِنَّ

خدایا همانا

یُونُسَ بْنَ مَتّى عَبْدُکَ دَعاکَ فى بَطْنِ الْحُوتِ وَ هُوَ عَبْدُکَ فَاسْتَجَبْتَ لَهُ وَ اَنَا

یونس بن متى بنده ات تو را در شکم ماهى خواند و به خاطر اینکه بنده ات بود دعایش را مستجاب کردى و من نیز

عَبْدُکَ اَدْعُوکَ فَاسْتَجِبْ لى

بنده توام تو را مى خوانم پس دعایم مستجاب کن

عنوان
ایضا نماز حاجت
توصیفگر

روایت شده که هر که را بسوى خدا حاجتى باشد و بخواهد برآورده شود چهار رکعت نماز گذارد و بخواند در هر رکعت فاتحه الکتاب و انعام و در عقب نماز بگوید:

یا کَریمُ یا کَریمُ یا کَریمُ یا عَظیمُ یا عَظیمُ یا عَظیمُ یا اَعْظَمَ مِنْ کُلِّ عَظیمٍ یا

اى بزرگوار اى بزرگوار… اى بزرگ … اى بزرگتر از هر بزرگ اى

سَمیعَ الدُّعآءِ یا مَنْ لاتُغَیِّرُهُ اللَّیالى وَالاَْیّامُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَارْحَمْ

شنواى دعاء اى که تغییرش ندهد شبها و روزها درود فرست بر محمد و آلش و رحم کن

ضَعْفى وَ فَقْرى وَفاقَتى وَ مَسْکَنَتى فَاِنَّکَ اَعْلَمُ بِها مِنّى وَ اَنْتَ اَعْلَمُ بِحاجَتى

به ناتوانى و ندارى و تنگدستى و بى نواییم زیرا که تو خود آنها را بهتر از من دانى و داناترى به حاجتم

یا مَنْ رَحِمَ الشَّیْخَ یَعْقُوبَ حینَ رَدَّ عَلَیْهِ یُوسُفَ قُرَّهَ عَیْنِهِ یا مَنْ رَحِمَ اَیُّوبَ

اى که رحم کردى به یعقوب پیر آنگاه که یوسف نور چشمش را به او بازگرداندى اى که رحم کردى به ایوب

بَعْدَ طُولِ بَلاَّئِهِ یا مَنْ رَحِمَ مُحَمَّداً وَ مِنَ الْیُتْمِ آواهُ وَ نَصَرَهُ عَلى جَب ابِرَهِ

پس از بلاى طولانیش اى که به محمد(ص ) رحم کردى و او را از یتیمى سرپرستى کردى و بر گردنکشان و سرکشان

قُرَیْشٍ وَ طَواغیتِها وَ اَمْکَنَهُ مِنْهُمْ یا مُغیثُ یا مُغیثُ یا مُغیثُ

قریش یاریش دادى و بر آنها مسلطش ساختى اى فریادرس … اى فریادرس …

مى گوئى این را مکرّر پس سؤ ال مى کنى از خداوند تعالى حاجات خود را که حق تعالى عطا مى فرماید آن را

عنوان
ثواب بعضى از اءدعیه
توصیفگر

و کلینى و ابن بابویه و برقى رحمه اللَّه علیهم به سندهاى معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که هر که هر روز ده مرتبه این دعاء بخواند حق تعالى چهل و پنج هزار حسنه براى او بنویسد و محو فرماید از او چهل و پنج هزار سیّئه و چهل و پنج هزار درجه در بهشت براى او بلند کند و حرزى باشد براى او از شرّ شیطان و ظالمان و متصرّف نشود او را و احاطه به او نکند گناه کبیره و به روایت دیگر چنان باشد که دوازده مرتبه قرآن را ختم کرده باشد و خدا در بهشت خانه اى براى او بنا کند و در روایت ابن بابویه ده بار نیست ، این است دعا:

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ اِلهاً واحِداً اَحَداً صَمَداً لَمْ یَتَّخِذْ

گواهى دهم که معبودى جز خداى یگانه نیست که شریک ندارد معبود یگانه یکتاى بى نیازى که نگیرد

صاحِبَهً وَ لا وَلَداً

همسرى و نه فرزندى

و در ثواب الا عمال و محاسن و کافى از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده اند که حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود که هر که هر روز پانزده مرتبه بگوید:

لا اِلهَ اِلا اللَّهُ

معبودى نیست جز خدا

حَقّاً حَقّاً لا اِلهَ اِلا اللَّهُ ایماناً وَ تَصْدیقاً لا اِلهَ اِلا اللَّهُ عُبُودِیَّهً وَرِقّاً

که حق است حق ، معبودى نیست جز خدا از روى ایمان و تصدیق معبودى نیست جز خدا از روى بندگى و بردگى

حق تعالى روى رحمت خود را از او نگرداند تا داخل بهشت گرداند او را .

و در محاسن از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت کرده است که هر که هر روز صد مرتبه سُبْحانَ اللَّهِ بگوید بهتر باشد از صد شتر براى کعبه قربانى کردن و هر که صدمرتبه اَلْحَمْدُلِلَّهِ بگوید بهتر باشد از صد بنده آزاد کردن و هر که صد مرتبه بگوید اللَّهُ اَکْبَرُ بهتر باشد از آنکه صد اسب با زین و لجام در راه خدا بفرستد و هر که صد مرتبه لا اِلهَ اِلا اللَّهُ بگوید کسى از او عملش نیکوتر نباشد مگر کسى که بیشتر بگوید.

و قطب راوندى روایت کرده است که در بنى اسرائیل عابدى بود که سالها عبادت حق تعالى کرده بود روزى دعا کرد که پروردگارا مى خواهم حال خود را نزد تو بدانم اگر عملهاى مرا پسندیده باشى دیگر از این اعمال بسیار کنم و الاّ پیش از مرگ توبه کنم حق تعالى ملکى به نزد او فرستاد و گفت تو را نزد خدا هیچ عمل خیر نیست گفت پروردگارا عبادتهاى من چه شد ملک گفت هر کار خیرى که مى کردى به مردم خبر مى دادى و مى خواستى مردم تو را نیک دانند و به نیکى یاد کنند اکنون ثواب تو همان است که خود براى عمل خود راضى شدى این سخن برعابد بسیار گران آمد و محزون و نالان شد پس ‍ بار دیگر ملک آمد و گفت حقّ تعالى مى فرماید که الحال خود را از من بخر و بعد از این هر روز به عدد هر رگى از رگهاىِ بدن خود تصدّق بکن گفت چگونه توانم چنین کارى بکنم فرمود که هر روز سیصد و شصت مرتبه به عدد رگهاى بدن خود بگو:

سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُلِلَّهِ وَلا اِلهَ اِلا

منزه است خدا و ستایش از آن خدا و معبودى نیست جز

اللَّهُ وَاللَّهُ اَکْبَرُ وَلا حَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللَّهِ

خدا و خدا بزرگتر از توصیف است و جنبش و نیرویى نیست جز به خدا

گفت پروردگارا زیاده بفرما فرمود اگر زیاده بگوئى ثوابت بیشتر است .

و کلینى به سند معتبر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده است که حضرت رسالت پناه صلى الله علیه و آله هر روز به عدد رگهاى بدن سیصد و شصت مرتبه مى گفت :

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ کَثیراً عَلى کُلِّ حالٍ

ستایش خاص خدا پروردگار جهانیان است ستایش بسیار بر هر حال

عنوان
نماز بجهت تیزى ذهن و قوّت حافظه
توصیفگر

در مکارم الاخلاق روایت شده از صادقین علیهما السلام که مى نویسى با زعفران در ظرف نظیفى حمد و آیه الکرسى و اِنّا اَنْزَلْناهُ و یسَّ و واقعه و سوره حشر و تبارک و قُلْ هُوَ اللَّهُ اَحَد و دو قُلْ اَعُوذُ را پس این سوره ها را مى شوئى به آب زمزم یا به آب باران یا آب نظیفى پس مى اندازى در آن آب دو مثقال کُندر و ده مثقال شکر و ده مثقال عسل پس بگذار آن را شب در زیر آسمان و بگذار بر روى آن آهنى پس آخر شب که مى شود دو رکعت نماز مى خوانى در هر رکعت حمد و پنجاه بار قُلْ هُوَاللَّهُ اَحَد و چون فارغ شدى از نماز آب را مى آشامى که نیکو و مُجرّب است براى حفظ انشاءاللّه و بیاید در اواخر باب ششم چیزهائى که سبب کثرت حافظه خواهد بود.

عنوان
دعاء وقت خواب
توصیفگر

در عده الدّاعى است که از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام مرویست که هرگاه یکى از شما اراده کرد بخوابد بگذارد دست راست خود را در زیر صورت راست خود و بگوید:

بِسْمِ اللَّهِ وَضَعْتُ جَنْبِى لِلَّهِ عَلى مِلَّهِ اَبْرهیمَ وَ دینِ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله

بنام خدا گذاردم پهلویم را به زمین براى خدا و بر کیش ابراهیم و دین محمّد(ص )

وَ وِلایَهِ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ ما شآءَ اللَّهُ کانَ وَ مالَمْ یَشَاْ لَمْ یَکُنْ

و دوستى کسى که واجب کرده خدا فرمانبرداریش را هرچه خدا خواهد شود و هر چه نخواهد نشود

پس هر کسى که بگوید این را در نزد خواب حفظ کند حق تعالى او را از دزد غارت کننده و از خراب شدن و طلب آمرزش کند براى او ملائکه .

و نیز در عدّه الدّاعى است که خواندن اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَیْلَهِ الْقَدْرِ بر هر چیزى که ذخیره و پنهان مى کنند حرز است از براى او بنابر آنچه روایت شده از ایشان علیهم السلام .

و نیز از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام نقل کرده که هر که بخواند صد آیه از قرآن از هرآیه که باشد پس بگوید هفت مرتبه یا اللَّهُ پس اگر بخواند بر سنگى خدا بشکافد آن را .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *